Napísal: Jana Briatková Olšová
Uverejnené: 22. december 2018
Ešte zo školy určite poznáte rôzne „zákony zachovania“. Sú to napríklad zákony zachovania hmotnosti (z chémie); zákon zachovania energie (ktorý sa mne osobne spája s termodynamikou). Už dávno však nie sme v škole. Žijeme a pôsobíme v reálnom svete. Teraz sa stretávame so zákonom zachovania rovnováhy, ako sme si ho nazvali. Ako sa hovorí „lepšie raz vidieť ako stokrát počuť… My ho vysvetľujeme na príklade schémy tzv. diabolského štvoruholníka, ktorého plocha je konštantná – zachováva sa. Práve ona reprezentuje dielo (ako projekt) a jeho hlavné atribúty – rozsah; zdroje (čas a náklady) a úžitkové vlastnosti vyjadrené kvalitou.
Obr. 1: Tzv. diabolský štvoruholník
Snahou v projektovom riadení je dosiahnuť na konci projektu nastavenú rovnováhu. Ak sa však počas realizácia projektu zmenia okrajové podmienky, vyskytne sa nepredvídaná okolnosť, zákazník nie je ochotný poskytnúť viac zdrojov alebo ak sa zhotoviteľ pustí do neoverených alebo neriadených inovácií alebo priam až „Value engineeringu“, ktorý sa v slovenským podmienkach mení na prajednoduchý „Cost cutting“. Potom, nastolenú nerovnováhu jedného atribútu, musí vyvažovať inými.
Ak sa zhodneme, že aj druhý termodynamický zákon platí, a teda entropia sa zvyšuje, potom (ako to zrozumiteľne popísal Murphy) čo sa môže pokaziť, to sa aj pokazí.
Obr. 2: Príklad vývoja entropie systému (prevzaté z www.bbcearth.com)
Vyplýva z toho, že ani v tom najstráženejšom projekte (výborným príkladom je Hubble Space Telescope) sa odchýlkam v projekte nevyhneme. Čím ich je viac a čím rýchlejšie sa dejú, tým ťažšie sa opäť hľadá rovnovážny stav – ako balancovanie na vratkej podložke. Vtedy sa musia definovať priority, t.j. atribúty, ktoré sa meniť nesmú, alebo len v minimálnom rozsahu a aj to len vtedy ak nebude iná možnosť. V stavebníctve to spravidla bývajú náklady. O druhé miesto spolu súperia čas a rozsah. Preto najväčší manévrovací priestor ostáva na atribúte s najnižšou prioritou – kvalita.
Potom sa stretávame na stavbách a riešime reklamácie alebo ešte horšie – zjavné nedostatky, chyby alebo až poruchy stavieb alebo konštrukcií ešte pred odovzdaním diela.
Zisťujeme príčinu chyby / poškodenia / poruchy. My však preferujeme pomenovanie „mechanizmus vzniku“. Príčina spravidla býva v projektovom riadení. Na základe tohto poznatku a zhodnotenia ostatných relevantných vlastností (dôslednou diagnostikou) pristupujeme k návrhu sanácie. Osvedčili sa nám metodické kroky, ktoré sme už viackrát na rôznych fórach prezentovali. Tu ich teda uvádzame pomerne stručne bez opakovaného vysvetľovania. Overené sú viac než 10 rokmi a viac než 50 aplikáciami.
1) Pasportizáciou určíme rozsah poškodenia. Zobrazením vo výkrese konštrukcie (aj s prípadnou chronológiou rozvoja) môže pomôcť pri určení mechanizmu vzniku.
2) Určenie mechanizmu vzniku a charakteru poškodenia. Pozorovaný stav je výsledkom jednorazovej udalosti / javu alebo je súčasťou prebiehajúceho procesu?
3) Mechanizmus a príčina poškodenia je len jedna alebo ich je viacero? Musíme si všímať aj plošné rozmiestnenie poškodení v súvislosti s expozíciou prostrediu a zaťaženiu a zohľadniť pritom aj samotný priebeh realizácie.
4) Čo sledujeme sanačným zásahom? Chceme/potrebujeme odstrániť zistený stav alebo len dôsledky? Vhodným príkladom sú zvyčajne sanačné omietky.
5) Zadefinovanie okrajových podmienok sanácie. Pravdepodobne vždy sa budeme musieť vysporiadať s nejakými okrajovými podmienkami sanácie. Niekedy je konštrukcia odovzdaná a je v prevádzke, inokedy ešte len čaká na odovzdanie. Ovplyvňuje najmä váhu okrajových podmienok / kritérií, ktoré musí sanácia zohľadňovať, resp. spĺňať, napr.:
• Čas / trvanie
• Cena
• Životnosť
• Vzhľad / jednotnosť
• Zaťaženie
6) Výber niekoľkých variantných riešení (hmoty a technológie) tak, aby kritériá podľa bodu 5 boli čo najviac splnené. Identifikujú sa spravidla 2-3 varianty, ktoré vždy odporúčame overiť.
7) Pokusy v laboratóriu (kontrolované prostredie) alebo priamo na stavbe (reálna expozícia).
8) Aplikačná fáza nasleduje po prezentovaní výsledkov, výbere vhodného variantu sanácie a hlavne po dohode zmluvných strán na očakávaniach od sanácie.
9) Monitorovanie stavu konštrukcie po sanácii. Slúži samozrejme na včasnú reklamáciu, ale i na spätnú väzbu pre tých, ktorí sanáciu navrhovali. Z praktických aplikácií a expozícií reálnemu prostrediu je možné získať cenné informácie pre návrhy ďalších sanácií v budúcnosti.
A teraz tá sporná téma… Zmluvné podmienky a garancie. Ak vám niekto povie, že „garantuje“, zvýšte obozretnosť a čítajte dôsledne malé písmenká… Zvyčajne sa tam píše, za akých podmienok „garantuje“.Z vlastných skúseností vieme, že zákazník / užívateľ konštrukcie bude očakávať stopercentnú garanciu. Akonáhle je však konštrukcia opravovaná, riziko ďalších chýb rastie. Môžu sa vyskytnúť v pôvodnej hmote, v novej hmote alebo na rozhraní. Ani v prípade dodržania všetkej odbornej starostlivosti pri primeraných nákladoch na sanáciu nie je možné ich výskyt úplne eliminovať. Samozrejme primerané náklady na opravu steny rodinného domu budú iné, než náklady na opravu stien bloku reaktora alebo bazéna jadrovej elektrárne.Nechceme vzbudiť dojem, že sanácie nemajú zmysel. Naopak! Nemajme však prehnané očakávania hlavne vtedy, ak (a teraz sa musíme vrátiť k pôvodnému „diabolskému štvoruholníku“ ) zákazník / užívateľ limituje rozsah, čas a náklady a očakáva 100% výsledok. Opakujeme, že z vlastných skúseností, upozorníme zákazníka, že buď chce profesionálny prístup a profesionálne riešenie alebo chce inú firmu! Určime viacero variant ktoré splnia definované okrajové podmienky (priority) a z nich sa vyberie (s ohľadom na ďalšie dôležité atribúty) najvhodnejší variant.
Záver:
Ak už riešite problém na stavbe, nezabúdajte na to úplne elementárne – Oprava je vždy ťažšia ako realizácia od nuly. Preto si vyberte profesionála! Profesionála, ktorý správne zdiagnostikuje, zistí mechanizmus, navrhne „liečbu“ a/alebo spôsob a rozsah opravy a následne overí tieto varianty (pokiaľ možno čo najjednoduchšie) s ohľadom na vaše skutočné potreby. Dávajte pozor, aby nebol „zaťažený príslušnosťou k istej značke“.
Jeden komentár